Gäddbiffar

Elin skriver:

Ni tror väl inte att jag kom tomhänt hem från sjön i helgen? Nix, en fin gädda på 2-3 kilo följde med filéad och klar (tack pappa!). Det var ett tag sedan som jag lyckades dra upp en gädda så det var riktigt kul att äntligen få en.

Nu fick jag dessutom chans att prova på att göra gäddfärsbiffar. Fiskbiffar har jag gjort tidigare men aldrig på gädda. Det kan knappast bli bättre, närproducerad och ekologisk fisk. Se till att få ut de där Y-benen bara, de är inte roliga att sätta i halsen!


4-5 stycken biffar, lagom till 2 personer

1 stycke gäddfilé( och skulle du mot förmodan inte dra upp din egen fisk går det alldeles utmärk med t.ex torsk eller lax)
1 msk kaviar
1 ägg
1 msk ströbröd (uppblött i vatten) + till panering
Salt, Peppar
Dragon
Smör till stekning

Börja med att plocka ur benen ur filén. skär du i den med en filékniv så känner du vart benen sitter. Skulle du missa något mixas det nog ner i matberedaren, men man kan aldrig vara nog så säker... Mixa iallafall fiskbitarna i matberedare.

Blanda ner kaviaren, ägg och ströbröd i gäddmixen. Krydda och mixa lite till. Häll ut ströbröd på en tallrik och forma 4-5 biffar. Vänd i ströbrödet och sätt in i kylen.

Smält smör i en stekpanna och stek tills biffarna är gyllene.

Gör gärna en god sås till, t.ex blanda Cremé fraiché med hackade örter. Ugnsrostad potatis och morötter är gott till.



 

Härligt makaber bild, och då vill ni inte ens veta hur den dog...

Spana för övrigt in draget i munnen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0