Fisksoppa

Louise skriver:

I torsdags fick jag äran att laga personalmaten på jobbet. Det skulle komma besök minsann, och det skulle bjudas på fisk... Jag bjöd på fisksoppa, som fick med beröm godkännt! Måtten är inte så exakta i och med att jag höftade lite...




Ingredienser:

Gul lök, finhackad
Olja
2 st palsternackor
Champinjoner
1 rotselleri
3 stjälkar blekselleri
Krossade tomater
Vitt vin
Fiskfond
Honung
Salt
Peppar
Vit fast fisk, jag tog långa
Räkor

Aioli:
Majonnäs
Vitlök
Olivolja
Pressad citron
Salt
Vitpeppar

Gör så här:
Fräs löken i oljan.,
Tillsätt champinjoner, rotselleri, blekselleri, palsternacka och lite vatten.
Ta några matskedar fiksfond och lite mer vitt vin.
Häll på de krossade tomaterna.
Smaka av med honung, salt och peppar.
Låt småputtra i någon timme.
Gör fisken i ugnen genom att först skära den i lagom stora bitar.
Häll på lite vitt vin och lite fiskfond, salta och peppra.
Sätt in den i ugnen på 175° C i ca 10 min.
Häll spadet i soppan och lägg i fisken i soppan strax innan servering.
Toppa med skalade räkor.

Servera gärna med en enkel aioli.
Blanda majonnäs med lite olivolja, ganska mycket pressad vitlök, lite citronsaft, salt och vitpeppar.
Smakligt måltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0