Rostad pumpa

Louise skriver:

Råkade ha en butternutpumpa hemma och kunde inte komma på något att göra med den. Mina tidigare försök med pumpa har inte varit några kulinariska upplevelser direkt. Men jag kom över ett recept på nätet som jag modifierade lite och faktum är att det blev gott...



Ingredienser:

4 port.

1 butternutpumpa
1 paket (250 g) fetaost
pistagenötter
torkade pumpafrön
ca 300 g rimmat stekfläsk
1 tetra gröna linser
3 vitlöksklyftor
1 burk hela tomater
några kvistar rosmarin
flytande honung

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175° C. Klyv, kärna ut och klyfta pumpan. Smula över fetaosten och toppa med nötterna och de torkade pumpafröna. Strö över några rosmarinblad. Baka i ugnen ca 40 minuter.
2. Ta bort eventuell svål på fläsket och tärna fint. Stek på låg värme i stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper.
3. Hacka vitlöken fint och fräs i lite olivolja. Tillsätt resten av ingredienserna och sjud i ca 10 min. Smaka av med salt och peppar. Blanda ner det stekta fläsket strax innan servering, Servera med pumpan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0