Lemon Curd

Elin skriver:

Jag är inte så matinspirerad just för tillfället. Eftersom att min mage inte riktigt tillåter mig att äta så känns blotta tanken på mat inte så lockande...

Men hur som hellst. Ni ska äntligen få receptet på Lemon Curden jag tjatat om de senaste veckorna. Tyvärr glömde jag att fota den, men den fungerar till allting. Innan vi åt upp den testade vi att ha den på petit chouxer ( som på bilden), pannkakor, till chokladbakelse och våfflor. Smaskens!


Lemon curd

2 citroner
1,5-2 dl socker( beroende på hur sött du vill ha det)
2 citroner
75 g smör
2 ägg


Vispa ägg och socker i en kastrull. Tillsätt skal från båa citroerna och saften från den ena. När du river skalet, var noga med att bara det gula kommer med. Det vita smakar nämligen beskt. Vispa en stund till och klicka sedan i smöret skuret i bitar.

Sjud krämen på låg värme tills den tjocknat, vispa hela tiden.  När krämen väl är ''krämig'', häll upp på burk och förvara i kylskåp. den håller ca 2 veckor.

När vi gjorde krämen trodde vi att den inte tjocknat ordentligt. Men när den väl kallnat i kylen så blir den hårdare. Sjukt gott blir det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0