Tacosoppa

Elin skriver:

När man från tacofärs över och inte riktigt vet vad man ska göra med den är tacosoppa ett jättebra alternativ! Fast sedan är ju ja sopp-fantast och tror att det går att göra soppa på allt. Dock är blomkålssoppa med curry ingen hit kan jag lova...

Nej, nog med sidospår, det var ju tacosoppa jag skulle skriva om! Släng i lite vad du har över hemma som lök, paprika eller krossade tomater. Själv hade jag en burk majs gömd i skafferiet som fick simma runt i soppan.

(Det går dessutom jättebra att göra denna soppa vegetarisk vilket jag gör. Använd bara qourn-färs, och voilá, du kan lura vem som hellst!)




Tacosppa, en stor portion.


150-200 g tacofärs
Vatten
1/2 liten burk majs
1 liten vitlöksklyfta
2-3 msk tomatpure
Några skvättar sambal oelek
Ev. Spiskummin
Salt, Peppar

Värm färsen och späd med vatten till lagom soppkonsistens. Smaka redan här eftersom tacokryddorna kan bli lite väl utspädda. Krydda upp soppan med spiskummin, eller överbliva tacokryddor för den delen, och salt + peppar.  Pressa i vitlöksklyftan och smaka av med sambal oelek. Släng i majsen så de blir varma. Toppa med créme fraiche. I bakgrunden syns quesadillas och det receptet dyker upp här snart!

Använder du lök eller paprika så fräs gärna den i lite olja innan du häller på färsen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0