Jordgubbs-Cheesecake

Elin skriver:

På min studentdag hade jag önskat jordgubbs-cheesecake av min brors fru Malin. Och vilken cheesecake sedan, jag åt nog upp en fjärdedel själv...


Botten

200 g digestivekex
50 g vit choklad
75 g smör

Fyllning

250 g jordgubbar
300 g Phiadelphiaost
2 dl creme fraiche
2 msk majsstärkelse
1 dl strösocker
1 lime, skalet
1 tsk vaniljsocker


Topping
3 st gelatinblad
2,5 dl creme fraiche
2 msk strösocker
2 msk saft från pressad lime

 

Mixa kex och choklad i matberedaren med kniven monterad till en smulig massa. Smält smöret och blanda ner.
Kläm fast ett bakplåtspapper i en bakform med löstagbar botten. Klipp bort överflödigt papper. Tryck ut smulorna i bakformen. Grädda i ugnen, cirka 10 minuter.

Mixa jordgubbar, philadelphiaost, crème fraiche, majsstärkelse, socker, limeskal och vaniljsocker i matberedaren. Häll fyllningen i formen. Grädda på näst nedersta falsen, cirka 40 minuter. Låt svalna och ställ sedan in den i kylen för att bli riktigt kall.

Lägg gelatinet i kallt vatten 5 minuter. Blanda crème fraiche och socker i en kastrull. Värm på svag värme, lägg ner de urkramade gelatinbladen och smält under omrörning. Smaksätt med lime.

Låt svalna i kallt vattenbad och häll över fyllningen på den kalla cheesecaken. Ställ tillbaka kakan i kylen, så att toppingen stelnar. Dekorera med jordgubbar och citronmeliss vid serveringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0