Svarta vinbärslikör

Louise skriver:

I söndags var vi och hälsade på ett par goda vänner i Borås som är lyckliga ägare av ett antal bärbuskar... Som tur är, för mig, plockar de inte bären själva utan jag fick plocka, och det gjorde jag: 1,5 liter röda vinbär, 1,5 liter svarta vinbrär och 1,5 liter krusbär blev det. Jag började att använda mig av min skörd redan samma kväll och startade projekt likörtillverkning...



ca 6 dl likör

Välj bara mycket mogna bär, annars risk för gelébildning.
Likören tål lång lagring - blir bara bättre med åren.
Ta vara på fruktmassan efter silning, god på glass eller i fruktsallad...

Ingredienser:
6 dl svarta vinbär
3,5 dl vodka
2 dl socker

Gör så här:
1. Varva bär och socker i en glasburk, häll på spriten.
2. Låt stå 7-8 veckor, skaka då och då tills sockret löst sig.
3. Sila av spriten, filtrera och häll på flaska.

Tips:
* vinbärsblad ger extra smak
*1-2 dl röda vinbär ger en syrligare smak

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0