Hallon-cupcakes

Elin skriver:

Här är de andra cupcaksen jag bjöd på under afternoon tea-fikat. Halloncupcakes med hallonfrosting och ett klarbär på toppen. Tyvärr glömde jag bort att smaka på dessa själv, men de fick klart godkänt av de som smakade.
Detta är mitt bidrag till månades sötsak (tema rosa) hos Söta saker


Ca 6-8 cupcakes

50
g
smör
1 ägg
0,75 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
Skal av 1/2 citron
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Frysta hallon
Lite salt

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa sedan ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Smält smöret och rör ner det i smeten tilsammans med mjölken och citronskalet. Sikta ner vetemjölet, bakpulvret och salten i smeten och vänd försiktigt ihop. Klicka i lite smet i formarna så det täcker botten, strö över hallon, och fyll sedan på till lite mer än hälften med resterande smet (gärna i en muffinsplåt). Grädda mitt i ugnen, ca 10 minuter, tills muffinsen är torra när du sticker en sticka i dem. Låt svalna.


Hallonfrosting


6 msk smör
175 g florsocker
Frusna hallon

Klarbär eller körsbär

Börja med att koka upp hallonen i en kastrull tills de vätskar sig. Passera hallonen genom en finmaskig sil och släng bort kärnorna. Rör smöret luftigt och sikta ner florsockret. Blanda ner lite hallonsaft i taget tills du får en smidig och rosa frosting. Spritsa på cupcaksen och toppa med ett klarbär.





Kommentarer
Postat av: Wesslantjej

Vilka fina bilder ni tar! Man blir ju extra sugen då!;)

2011-09-18 @ 12:44:03
URL: http://tjejenochlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0