Palsternackssoppa

Jag älskar palsternackor. Punkt slut. Detta är första gången jag har provat att göra soppa på dem, men definitvit inte den sista. Låt er inte avskräckas av att detta kan vara den fulaste soppan som någonsin skådats, den är vansinningt god!


 

Den ser riktigt oaptitlig ut, men man kan ju slänga på lite gröna blad om man vill =)





2 små portioner

2 palsternackor
4-5 charlottenlökar
3-4 dl vatten
1,5 dl mjölk eller grädde( jag blandade)
Någon form av buljong/fond
Salt, peppar
Torkade örtkryddor( jag är insnöad på basilika och oregano...)
Olja
Smör
Riven parmesan till topping

Skala och dela palsternackorna i kuber. Blanda dem med olja, salt och peppar och rosta 15 minuter i 200 c i ugnen. 

Grovhacka charlottenlöken och fräs sedan i smör. Häll på vattnet, palsternacksbitarna och örterna( ev. en buljongtärning om du känner för det, jag slängde i lite kalvfond). Koka tills allt är ordentligt mjukt.

Mixa ihop det till en slät pure och akta, det skvätter. Fyll på med mjölk/grädde och smaka av med salt och peppar. Toppa med massor med riven parmesan.

Ät gärna något gott bröd till, som exempelvis morotsbröd.

Kommentarer
Postat av: krisp

tack bästa bagar-elin! :D

2011-02-01 @ 23:00:45
URL: http://bikkjen.blogg.se/
Postat av: krisp

och jag älskar också palsternackor!!!

2011-02-01 @ 23:01:27
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0