Fusk-ostkaka

Ostkaka är något av det bästa jag vet. Det finns inte mycket som slår det, men eftersom det är rätt krångligt att göra så testade jag keso-varianten. Det blev gott, men inte på långa vägar lika gott som riktig ostkaka.

Här får ni receptet som jag testade (och såklart modifierade lite, t.ex så mixade jag inte keson och uteslöt bittermandeln). Den blev väldigt söt och smakade mycket kardemumma och jag blev inte jättenöjd. Dock satte jag ändå i mig 1,5 portion...



4 portioner

2 st ägg
¾ dl socker, strö
1 dl sötmandel, hackad
1 st bittermandel, fint riven
250 g keso naturell, 1 liten burk
1 tsk kardemumma
2 msk vetemjöl
1½ dl mjölk


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en liten form, eller 4 portionsformar. Vispa ihop ägg, socker, och kardemumma. Tillsätt söt- och bittermandel, mjöl och mjölk. Mixa keson slät och vänd ned den bland övriga ingredienser. Häll smeten i formen/formarna och ställ in i ugnen i 40 minuter.

Kommentarer
Postat av: kriss

det ser slemmigt men mättande ut :D på ett bra sätt alltså, inte maskar i en stubbe!

2011-02-14 @ 00:00:59
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0