Fläskfilé med portvinssås

Louise skriver:

Min fina sambo fyllde år för någon vecka sedan så i fredags lagade jag en födelsedagsmiddag till honom. En måltid som ör helt i hans stil med de ingredienser som han gillar, och han blev glad och nöjd. För övrigt hade vi en extrem mathelg förra helgen. Först 2-rätters på fredagen för att fira sambon, sen på lördagen kom syrran och så fixade vi 3-rätters nobelmiddag (inlägg kommer) och sen på söndagen så gick sambon och jag på julbord... jag har varit mätt hela veckan...

Här kommer receptet

4 port.
Ingredienser:
1 schalottenlök
100 g färska champinjoner
smör
8 cl portvin
½ dl mörk oxbuljong
2 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl
1 mdk paprikapulver
8 skivor fläskfilé (600 g)
salt och peppar
smör

Serverades med hasselbackspotatis, pressgurka och ett underbart rödvin från Ekolådans vinter-vinlåda (kan varmt rekomnederas!)

Gör så här:
Skala och finhacka löken. Skiva svampen. Fräs löken i smör i en kastrull utan att den tar färg.
Tillsätt svampen och fräs ytterligare ca 2 min. Häll i portvin, buljong och grädde. Koka ihop ca 5 min. på medelstark värme tills den får en simmig konsistens.
Blanda mjöl och paprikapulver på en tallrik. Banka ut fläskfiléerna tilll ca 1 cm tjocklek mellan t.ex. plastfolie.
Krydda köttet med salt och peppar och vänd det sedan i paprika-mjöl blandningen. Stek i smör på medelstark värme. Salta och peppra.
Servera med serveringsförslag ovan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0