Pizza!

Elin skriver:

Just nu spelas en av mina favoritlåtar med Beatles på radion, Here Comes the Sun. vad passar då bättre än underbar mat till?



Pizzadeg för 4 pizzor

15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5 1/2 - 6 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja. Tilsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen elastisk i maskin, ca 10 minuter. Strö över lite vetemjöl och jäs under bakduk 45 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader och dela degen i 4 bitar. Kavla ut den tunt på mjölat bord. Dra över pizzorna till en väloljad plåt och toppa med valfri fyllning. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.

Jag fyllde min pizza med hemkokt tomatsås, mozzarella, oliver, riven ost och färsk basilika (efter gräddning)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0