Jordgubbsmuffins - Steg för Steg

Elin skriver:

Åh, det var jättelängesedan jag bakade muffins. Och eftersom att vi ska fira födelsedagar här om några helgen är det bäst att fylla upp frysen. I min nya 7 sorters kakor fanns det recept på bärmuffins. Vi hade jordgubbar i frysen, och eftersom att de var djupfrysta så vätskade de sig lite. Färska bär är nog bättre men det fungerade så här med. Så varsegod, jordgubbsmuffins steg för steg:

(Jag upptäckte nu att jag missade ett steg, i orginalreceptet ska man tilsätta äggen som steg 2.  Men mitt sätt fungerar det med, bara att den kan bli lite mjölklumpar. )


Ca 12 stycken jordgubbsmuffins

100 g smör
1,5 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl filmjölk eller mjölk ( + lite till om du tycker att det behövs)
Jordgubbar, så många du tycker passar


1) Rör smör och socker poröst. 
Sätt även ugnen på 200 grader.

 

2) Sikta ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker.



3) Rör ner blandningen i smeten och tillsätt vätskan
Vispa inte ner mjölet då muffinsen riskerar att bli platta.



4) Tillsätt äggen.



5) Rör ihop allt till en jämn smet
( och följer du mitt recept och inte orginalet, akta mjölklumparna!)



6) Klicka ut smet i formarna och fyll på med bären.
Har du ingen muffinsplåt, kör på dubbla formar.




7) Toppa med resterande smet och ställ in i ugnen 15-20 minuter.




8) Missa inte det viktigaste, slicka ur skålen!



9) Låt muffinsen svalna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0