Spätzle med potatis

Elin skriver:
 

Efter en natt med inte fullt så god sömn (lyckades totalmissa en inskicknings-tid till skolan så nu håller jag alla tummar att det ska fungera ändå) laddar jag för en vin- och delikatessmässa ikväll. Hjortronvin, here we come!
I onsdags var vi dessutom på kakbuffé, bra vecka det här...
 
När vi lagade mat med Niklas Wahlström i skolan senast gjorde han spätzle, en slags tysk variant på pasta. Vi fick receptet så förra veckan lagade jag det själv. Självklart blev de inte lika snygga, men smaken är grym! Vi snackar kolhydratsladdning deluxe så mätt blir man garanterat...dock var de svåra att förvara i kyl då mina klibbade ihop under plastfolie eller torkade ut under handduk. Men jag kan tänka mig att det går bra om man förvarar dem i låda med bakplåtspapper mellan lagren av pasta. Nåväl, här är receptet signerat Niklas Wahlström:
 
 
4 portioner
 
500 g potatis
300 g vetemjöl
1 ägg
Salt, peppar
Mannagryn
Smör
Massa riven parmesan
 
Koka potatisen med skalet på ochlåt svalna. Skala den och pressa sedan ut den på ett bakbord. Bred ut så fukten dunstar lite. Blanda sedan ihop med mjölett,ägget och kryddorna till en deg. Rula små bitar och rulla dem i mannagryn. Koka upp vatten och låt spätzlen sjuda. Hetta upp smör i en stekpanna. Efter ca 4 minuter flyter spätzlen upp till ytan. Lägg dem då i stekpannan och stek gyllende runt om. Servera med riven parmesan och grönsaker.
 
 
 
 
 
Kakbuffé i onsdags på Fröken Brogrens veranda. Temat var amerikanskt och ja, jag blev ganska mätt (detta är ändå bara första vändan...). Bland annat fanns det olika chocholate chip cookies, cheesecake, blueberry bars, lemon meringue pie, cupcakes med toffée eller choklad och så en grymt god red velvet cake...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0