Double chocolate chip cookies

Elin skriver:
 
Smälter ni bort i värmen? Äntligen säger jag! Visserligen har jag sommarjobbat idag och fick uppleva en hoppad cykelkedja på vägen till jobbet. Men den snälle vaktmästaren på jobbet fixade kedjan så jag slapp leda cykeln fem kilometer hem i den 30-gradiga värmen....
 
När vi var i New York besökte vi ju Milk ´n Cookies bakery där jag köpte en bakbok (och fick den signerad!). Självklart var jag ju tvungen att testa ett recept ur boken och dessa kakor blev magiskt goda. Krispiga utanpå och härligt segmjuka i mitten. Mäktiga som tusan men vad gör väl det? Boken var dessutom himla bra då det både stod mått i vikt och cups + en omvandlingstabell längst bak i boken. Fast jag köpte ju ett cups-mått i MnM-butiken på Times Square så att jag kan baka efter amerikanska recept. Nog babblat,här är receptet:
 
 
 
 
Ca 25-30 stora kakor (jag gjorde en halv omgång)
 
280 g vetemjöl
21 g kakaopulver
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
224 g rumstempererat smör
140 g strösocker
140 g farinsocker
2 ägg
1 tsk vaniljextrakt (jag hade bara vaniljsocker)
252 g hackad choklad (eller chokladpellets)
 
Värm ugnen till 180 grader och klä två plåtar med bakplåtspapper. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål. Lägg smöret i en annan skål och vispa det riktigt mjukt och krämigt med elvisp. Vispa ner sockret och vispa smeten ljus vilket tar en bra stund. Blanda äggen med vaniljen och rör sedan ner det i smörsmeten i två omgångar där du rör emellan. Sikta ner de torra ingridienserna och blanda försiktigt tills smeten precis gått ihop.
 
Mjöla ett bakbord och häll ut degen. Knåda försiktigt in chokladbitarna och forma sedan degen till bollar som är ca 3 cm stora i diameter, Placera dessa med 5 centimeters mellanrum på plåtarna och platta till varje boll försiktigt (de smälter ut i ugnen senare). Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter tills kakorna är krispiga i kanterna. Låt svalna. Brygg en stor kanna kaffe och njut!
 
 
 
 
Här finns boken att köpa =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0