Surdegsbröd

Elin skriver:
 
Här kommer då det bästa surdegsbrödet (vars inlägg jag råkade radera igår) som är bakat från Pain de Martins bok enklare bröd. Sagolikt gott och grymt coolt att brödet inte innehåller ett enda gram jäst!
 
 
 
 
 
 
1 limpa
 
30g rågsurdegsgrund
100 g ljummet vatten
60 g rågmjöl
 
Rör ihop ingridienserna i en rymlig burk och täck med ett lock.Låt stå i 8-10 timmar.
 
Fördegen från gårdagen
300 g ljummet vatten
360 g rågsikt
60 g rågmjöl
1 tsk hel kummin eller fänkål
6-9 g salt
 
Blanda ner de nya ingridienserna i fördegen. Täck med plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek,ca 2-3 timmar.
 
Smörj en brödform och skrapa ner degen i den. Strööver lite rågmjöl och låt jäsa ca 1 timme under handduk. Sätt ugnen på 250 grader i god tid och sätt in en oöm plåt i botten. Sätt brödet på gallret mitt i ugnen och lägg några isbitar på plåten. Efter 10 minuter kan du sänka till 200 grader och grädda brödet ca 30-35 minuter till. Om du vill kan du då ta ut brödet och grädda det på plåten i 10 minuter för att ge det en fin skorpa. Låt sedan brödet svalna på ett galler.
 
 
 
 
Såhär kan man se ut när man har bakat sin första lyckade surdegslimpa...=)
 
Imorgon beger jag mig ut på sjön till min pappas båt. Med följer även två bröder och en tillhörande flickvän. Det har varit spännande att planera helgens mat då hon är gluten- och sojaintollerant och jag inte äter kött.... Kul litet projekt! Men jag tror det har löst sig så jag ser fram emot en mysig helg tillsammans med förhoppningsvis lite uppfångade gäddor och abborrar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0