Saganaki med dinkelsallad

Elin skriver:
 

Vad är då det där för mysko brun fyrkant tänker du? Jo, det är en bit saganaki. Min mataffär reade ut denna grekiska ost och självklart köpte jag en bit och testade! Den närmsta förklaring av smak jag kan komma är som en salt blandning av fetaost och halloumi. Konsistensen är väldigt seg, och när jag testade att dela osten i små bitar och steka smälte allt till en enda klump... Så att steka den hel är att rekommendera, på paketet stod det även att man kunde panera den.
 

 
1 portion
 

1/2 dl hel dinkel
1 polkabeta (eller rödbeta)
1 bit squash
Olivolja
Persilja
Salt, peppar
1/2 paket saganaki
 
Börja med att blötlägga dinkeln över natten, och följ sedan kokanvisningarna på paketet. Koka betan mjuk. Tärna squashen och stek den mjuk i olivolja. Tärna betan och blanda alla ingridienser utom saganakin. Den steker du istället gyllene på båda sidor, ca 2-3 minuter på varje sida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0