Gul curry med vattenkastanjer och nudlar

Elin skriver:
 

Nämnde jag att jag har snöat in på gul curry? Ehm, det kanske har blivit lite väl många currygrytor på sistone, men det är ju så gott! Och vill man kan man ju alltid byta ut currypastan mot en annan färg, röd är gott och vad jag vet finns det grön (som ska vara starkare) oc hsedan en massa specialvarianter. Så det är bara att experimentera på!
 
 
 
 
 
3-4 portioner
 
Olja
1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 bit ingefära
1 msk currypasta
1 burk kokosmjölk
1 morot
1 burk vattenkastanjer
Salt, peppar, spiskummin, cayennepeppar
4 portioner kokta nudlar
 
Hetta upp lite olja i enkastrull. Hacka purjon och vitlöken och fräs mjuka i olja. Skala ingefäran, riv den fint och tillsätt ihop med currypastan i grytan. Fräs några minuter och häll sedan på kokosmjölken. Skölj ur burken med lite vatten och rör ner det i grytan. Skala moroten och skiva den. Låt den koka med tills den är mjuk. Skölj av vattenkastanjerna och rör ner i grytan. Smaka av med kryddorna och tillsätt nudlarna.
 
 

Kommentarer
Postat av: Nyfiken

Hej!
Jag har förstått att du läser måltidsekolog, har också funderat på att läsa det. Tyvärr kan jag ingenting om att laga mat utan är mer intresserad av att sedan jobba som, chef eller konsult eller något sådant som inte är praktiskt med mat. Är det mest fokus på att laga mat eller är det lika stora möjligheter att sedan jobba som annat än kock eller i själva restaurangen. Skulle vara jätteglad om du gav mig lite svar och kanske beskrev vad man kan få för olika yrken sen!
Tack och hej!

Svar: Halloj! Det är bara 2 av 12 kurser vi lagar mat i och det är många som inte har lagat mat ''professionellt' 'förut. Dock har ju alla ett stort matintresse. Vi läser ju hälften biologi, hälften måltidskunskap så väljer du biologi som huvudfokus kan man alltid jobba vidare inom det. Chef är lite diffust, hur menar du då? Jag skulle säga att det är svårt att jobba som kock efteråt eftersom det är så lite praktisk tid i köket, vi lär oss mer om hur det fungerar 'bakom''maten. Hoppa det hjälpte lite =)
Elin Karlsson

2014-10-19 @ 13:37:58
Postat av: Anonym

Tack! Så som du beskriver det låter det som att det passar mig!Matintresse har jag absolut, ska kanske börja laga lite så blir det bra. Låter som en utbildning för mig!

2014-10-20 @ 07:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0