Farmors hallongrottor

Elin skriver:
 

Min farmor bakade världens godaste hallongrottor. Punkt. Min syster ärvde receptet och jag försökte baka kakorna efter receptet för ett tag sedan. Det bästa receptet jag provat, men inte alls lika goda som när farmor bakade dem...
 
 
 
 
Farmor Gretas hallongrottor, 20 st

200 g smör
1 dl socker
1 msk vanilinsocker (jag tog vaniljsocker)
1 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
Ca ½ dl hallonsylt
3 msk marsanpulver (Jag använde potatismjöl)

Låt smöret bli rumsvarmt. Rör det tillsammans med sockret och vanilinsockret.
Blanda bakpulvret med mjölet och arbeta försiktigt in blandningen i smöret.
Forma degen till en rulle, ca 20 cm lång, och låt den vila en stund.
Skär rullen i 20 lika stora bitar och rulla dem till kulor. Lägg dem i små veckade pappersformar, smorda muffinsformar går också bra. Tryck en fördjupning i varje degkula med mjölad tumme. Lägg i lite hallonsylt, ca ½ tsk i varje grop. Grädda kakorna i 175°C ugnsvärme ca 10 min
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0