Gravlaxmacka

Elin skriver:
 

För några veckor sedan köpte jag en billig laxsida som jag styckade upp i portionsbitar och lade i frysen. En av dessa tog jag sedan upp och gravade. På en hembakad skiva surdegsbröd med lite hemslagen majonnäs blev det en perfekt lätt kvällsmat. Om du ska grava lax, tänk då på att frysa den minst tre dygn för att döda eventuella parasiter. Och tro mig som precis har läst 15 hp livsmedelshygien, de parasiterna vill du inte ha i kroppen...
 
 
 
 
1 portion
 
100 g lax med skinn
1 msk fänkålsfrö
Lika delar socker som salt
1 skiva surdegsbröd
Majonäs
Skivad rödlök
Några flagor parmesan
 
Lägg laxen i en plastpåse. Mortla fänkålen och blanda med socker och salt. Häll blandningen i påsen och förslut väl. Lägg i kylen 1-2 dygn, vänd några gånger under tiden. Skiva laxen tunt. Bred majonäs på brödskivan, lägg på laxskivorna, strö över rödlök och avsluta med parmesan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0