Ärtbiff med gula ärtor

Elin skriver:
 
I senaste buffé-tidningen fanns det två recept på ärtbiffar. Mamma har gjort varianten med kokta ärtor och garanterar att de är supergoda, medans jag provade denna biff gjord på okokta gula ärtor. Jag blev överraskad över hur bra smeten höll ihop och över hur goda biffarna blev. Ett utmärkt vegoalternativ till hamburgaren!
 
 
 
 
4 portioner
 
250 g gula ärtor
1/2 röd lök
1/2 msk bakpulver
Salt, peppar
Jag mina biffar med spiskummin, cayennepeppar och paprikapulver, men välj dina favoriter!
Olja
 
Blötlägg ärtorna i minst 12 timmar. Hacka löken och häll av vattnet från ärtorna. Mixa alla ingridienser i matebredare, tills du får en smuligsmet. Den ska hålla ihop när du blöter händerna och försöker forma biffar. Och det är precis vad du ska göra, forma biffar alltså.  Hetta upp olja i en stekpanna och stek biffarna gyllene och frasiga, ca 3-4 minuter på varje sida.
 
Jag åt mina biffar med ugnsrostade rotsaker och en sås med majonäs och majs (japp, kylskåpsrens!).
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0