Frittata med spenat och fetaost

Elin skriver:
 

I torsdags var vi på Gasto Nord med klassen. Det är en jättestor matmässa i Stockholm med galet mycket smakprover av allt. När jag laddat in bilderna kommer ett separat inlägg om mässan...

Av alla gratisgrejer vi fick så följde balnd annat en himla massa ägg och lite tomater med mig hem. Ända sedan jag fick min traktörpanna för ett år sedan har jag velat göra frittata så nu passade det helt perfekt. Jag vet egentligen inte vad som skiljer denna rätt från en ugnsomelett, men strunt samma så länge det är gott!
 
 
 
 
4 portioner
 
1 klick smör
1/2 gul lök
400 g fryst spenat, tinad
8 ägg
2 dl mjölk
100 g fetaost
Salt, peppar
1 tsk torkad timjan
1 näve halverade körsbärstomater
1 dl riven ost
 
Sätt ugnen på 175 grader. Hetta upp smöret i en traktörpanna som tål ugnsvärme. Finhacka löken och fräs den mjuk i smöret. Blanda ner spenaten. Vispa ihop ägg, mjölk, smulad fetaost och kryddor. Häll det i pannan och stek tills smeten sätter sig i kansterna. Fördela då tomaterna, med snittytan uppåt, i pannan och strö över osten. Sätt pannan i ugnen och grädda ca 20 minuter tills smeten stannat helt. Låt sedan frittatan stå och sätta sig i 5-10 minuter så blir den lättare att skära upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0