Mac n Cheese med blomkål

Elin skriver:

I New York åt vi massa god Mac n Cheese och det har numera kvalificerat in sig som en av mina favorimaträtter. Vad kan gå fel med kolhydrater och ost liksom? Tyvärr har jag inte lyckats få till den där riktigt krämiga, gosiga gratängen som jag åt på S'mac men jag gissar att hemligheten stavas ost...mycket ost...
 
Jag snubblade över ett lite annorlunda recept som jag var tvungen att testa (okej, jag sökte efter Mac n Cheese på Pinterest och dreglade framför datorn...). Hade jag inte vetat att det var blomkål i hade jag aldrig gissat på det. Se till bara att gratängen inte står för länge i ugnen så makaronerna blir för mjuka. Min stod inne lite för länge, så jag tippar på att 10 minuter räcker gott.
 

 
 
2 portioner
 
1/2 blomkålshuvud
1 dl riven ost (jag hade lagrad grevé)
1 msk cremé fraiché
Paprikapulver
Salt, peppar
2 portioner makaroner
2 msk ströbröd
 
Sätt ugnen på 225 grader. Koka blomkålen riktigt mjuk i saltat vatten. Mixa den med ost, cremé fraiché och kryddor. Tillsätt eventuellt lite vatten om smeten är för tjock. Koka sedan pastan nästan klar. Blanda pastan med såsen och häll i en smord form. Strö över ströbrödet och gratinera högt upp i ugnen tills gratängen fått färg. Slå eventuellt på grillfunktionen så går det snabbare. Servera rykande het med en sallad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0