Hållbara bönburgare

Elin skriver:
 

Härom kvällen fick jag till riktigt bra bönburgare! Ofta blir de lite smuliga i konsistensen men men dessa biffar blev riktig fasta och passade perfekt mellan två brödskivor Hemligheten ligger nog i att ha en ganska blöt färs och att inte vända dem för ofta i stekpannan, De gick även utmärkt att micra som lunchlåda idag...
 
 
 
 
2 stora + 4 små burgare
 
ca 1/2 dl ströbröd
Mjölk
Salt, peppar
1 tsk sambal oelek
1 tsk spiskummin
1 kartong svarta bönor
1 ägg
Vetemjöl
Olja till stekning
 
Lägg ströbrödet i en skål. Häll påmjölk så det precis täcker och blanda ner alla kryddor. Låt stå och svälla 10 minuter tills det blir en blöt klump som inte är rinnig. Häll av bönorna och mixa dem slätt med stavmixer. Mixa ner ägget och blanda sedan med ströbrödsröran. Rör ner vetemjöl tills röran verkar hyfsat formbar men fortfarande är kladdig. Ställ in i kylen minst 30 minuter.
 
Hetta upp olja i en stekpanna. Blöt händerna och forma biffar så gott det går. Stek sedan ca 2 min på varje sida tills de fått lite färg. Servera som burgare med valfria tillbehör.
 
Mina burgare toppades med lagrad grevéost, tomat, strimlad vitkål och en dressing gjord av mango chutney, cremé fraiché, turkisk youghurt och curry. Brödet hade mamma bakat och var ett långjäst bröd som jag rostade med olivolja i stekpanna. Sedan åt vi ugnsbakad schalottenlök, blomkål och rödbetor till. Grymt gott!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0