Majsfritters

Elin skriver:
 
Vet ni? På tisdag drar jag och Stoffe på en 70-mils roadtrip till Norge och Trondheim för att hälsa på Lisa som flyttat dit! Ska bli så fantastiskt kul och grymt skönt att bara ta en veckas break från allting annat. Inga bråkande smalben och knän (eller okej, mina ben följer förhoppningsvis med de också), inget pluggande och mer sömn  Så påsken kommer spenderas där och förhoppningsvis kommer det bli upptäcksfärder, lite fiske och så ska jag bara njuta av att umgås med fina vänner. Kalasbra!
 
Här är ett framexperimenterat recept på vegetariska majsfritters, eller plättar om man så vill. Första gången åt jag stuvade makaroner till (mest för att jag varit sugen på det i veckor), men idag åt jag dem med massa sallad istället, vilket rekomenderas. För de är mer mättande än vad man tror!
 
 
 
 
2-3 portioner
 
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
1/2 msk bakpulver
1,5-2 dl mjölk
1 ägg
1 liten burk majs
En bit purjolök
1 liten torkad piri piri (eller valfri chilli)
1/2 msk spiskummin (jag använde hel som jag mortlade)
Salt, Peppar
Olja
 
Blanda mjöl, salt och bakpulver. Vispa ner mjölken och ägget tills du får en relativt tjock smet. Häll av vätskan från majskornen och blanda ner dem i smeten. Strimla purjon och rör ner den med tillsammans med chillin och alla kryddor. Hetta upp olja i en stekpanna och klicka ut smeten till plättar. Stek gyllene på båda sidor.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0