Frozen cheesecake med kaffe och baileys

Elin skriver:
 

Ja, jag är lite smått starstruck på Roy Fares. Så förra året när jag fick träffa honom, gah, jag var rätt nervös. Men hans fina bok står numera signerad hemma hos mig och det är fritt fram att bläddra i den och dregla över alla bilder...
 
Detta recept är hans, men inte från boken jag har. Jag hittade det här istället, omarbetade det lite, och det blev jättegott! Det går åt en hel del bunkar och jag fick äntligen användning av elvispen jag fick i julklapp, för allting ska vispas. Och vispas. Och vispas...
 
 
 
 
2 portioner
 
1 dl vispgrädde
100 g philadelphia
3/4 tsk vaniljsocker
1 ägg
50 g strösocker
1/4 stark, kallt kaffe
1 tsk baileys
30 g chokladknappar (eller hackad choklad)
 
1 digestivekex + lite chokladknappar
 
Separera ägget och vispa vitan till ett fast skum.Vispa gulan och sockret pösigt. Vispa grädden, men inte för hårt. Blanda färskost och vaniljsocker. Blanda sedan färskost med äggulevispet, vänd försiktigt ner äggvitan och blanda sist ner grädden. Blanda baileysen med kaffet.
 
Ta fryståliga glas och varva smeten med kaffeblandningen (droppa längs med kanten) och chokladknappar. avsluta med smet. Plasta in och frys glasen i minst 1 timme (jag frös dem över ett dygn, men då får du ta fram dem en stund innan servering). Smula kexet över vid servering och lägg choklad ovanpå.

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0