Bönbiffar

Elin skriver:
 
Jag är inte överdrivet förtjust i bönbiffar och ofta smular de när man ska steka dem. Men så hittade jag ett recept i senaste Allt om Mat (nr7) och dessa skulle stekas i ugnen. De blev verkligen perfekta i konsistensen och smakade gott, så dessa lär jag göra fler gånger!
 
 
 
4 portioner
 
1 burk vita bönor, 400 g
1 burk svarta bönor (jag kokade egna), 400 g
1 litet ägg
1 msk tomatpuré
3 msk majsstärkelse, maizena
Salt, peppar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Häll av spadet från de vita bönorna ochsjölj dem. Mixa slätt i en matberedare tillsammans med ägget, tomatpurén, salt och peppar.
Skölj de svarta bönorna påsamma sätt och blanda ner i bönmoset. Blanda även ner maizenan. Olja en plåt och klicka ut bönmoset i 12 klickar. Platta ut och låt dem stå i ugnen 8-10 minuter.
 
Jag har ätit dessa till potatismos, klyftpotatis och cous cous. Fungerar perfekt vilket som, och de går utmärkt att frysa!
 
 
 
Här ,dagen efter, gratinerade med mozzarella.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0