Linslasange

Elin skriver:
 
Förra året när jag bodde i Göteborg skulle jag ut på hajk med andra volontärer. Efter alldeles för långa promenader med för tunga ryggsäckar, för lite mat, kanotpaddling i vingliga kanoter och information om att jag inte fick plats i vindskyddet över natten var jag lite matt. Då lagade guiden linslasange på öppen eld(!). Jag tror aldrig lasange har smakat så gott, trots geggig sås och hårda plattor.
 
Detta är en variant som är lite mer förfinad, och sjukt god. Linserna gör att tomatsåsen tjockar till sig precis som en vanlig köttfärssås. I denna hade jag även lite överbliven aubergine men det kan man såklart hoppa över om man vill.
 
 
4 portioner
 
1 förp. krossade tomater
2 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk honung
1 msk vitvinsvinäger
ca 1,5-2 dl röda linser.
ca 1/2 liten aubergine
 
Olivolja
Salt, peppar, oregano
Vatten
 
+ Bechamelsås, lasangeplattor, valfri ost
 
Börja med att grovhacka löken och skiva vitlöken. Fräs dem i olja. Skala och grovriv morötterna och fräs dem med. Häll på honungen och vitvinsvinägern. Ha i tomatkrosset + vatten till en lagom konsistens. Krydda efter smak. Låt puttra minst 30 minuter och mixa sedan såsen.
 
Fintärna undertiden auberginen och lägg på hushållspapper. Salta och låt ligga tills såsen puttrat klart.
Torka av den och stek sedan i ganska mycket olja.
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Rör i linserna och späd eventuellt med mer vatten, men såsen ska vara ganska tjock. Låt såsen koka tills linserna är mjuka, ca 10-15 minuter och rör edan ner auberginen.
 
Varva linsröra, bechamelsås och lasangeplattor i en form. Avsluta med bechamelsås och massa riven ost. Grädda tills plattorna är mjuka, allt från 20 min (färska plattor) till 40 min (torkade plattor).
Servera med en god sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0