Lussebulle med tvist

Louise skriver:

Idag har jag adventspyntat, druckit glögg, lyssnat på julmusik samt bakat följande goa grejer...
 
ca 34 st
Ingredienser:

50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk
1 ägg
1½ dl vit sirap
3 kuvert saffran à 0,5 g
½ tsk salt
1½ tsk nystött kardemumma
150 g rumsvarmt smör
14 - 15 dl vetemjöl
 
Pensling:
1 ägg
1 krm salt
1 msk vattem
 
Fyllning:
100 g rumsvarmt smör
200 g mandelmassa
100 g mörk choklad
100 g vit choklad
 
Gör så här:

Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken fingervarm och häll den över jästen. Rör om tills jästen lösts upp.
Tillsätt ägg och sirap.
Stöt saffranet med saltet och tillsätt det i bunken. Stöt sedan kardemumman och tillsätt den.
Klicka ner matfettet och tillsätt vetemjölet. Arbeta samman till en blank och smidig deg. Täck degen med en bakduk och låt vila i bunken i ca 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två jämnstora delar.
Kavla ut degen till ca 30x60 cm. Bred ut hälften av smöret längsmed ena deghalvan. Riv över hälften av mandelmassan. Hacka hälften av chokladen och strö över.
Vik över den ena deghalvan så att fyllningen täcks. Skär upp i ca 17 remsor.
Tvinna varje degremsa och sno den till en ögla. Stick den ena änden i öglan uppifrån och den andra underifrån så att de möts i mitten. Nyp till ordentligt så att de fastnar i varandra. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt. Upprepa alla momenten med den andra deghalvan.
Låt jäsa till knapp dubbel storlek, ca 30 min. Sätt ugnen på 225°C.
Pensla bullarna med äggblandningen.
Grädda dem i mitten av ugnen 8-10 minuter.

Kommentarer
Postat av: Liie

Hejsan! Jag såg att du tävlat om ett Yankee Candle på en annan blogg, och tänkte därför att jag skulle tipsa dig om att jag idag (endast 2 december) tävlar ut ett Yankee Candle med juldoft i min blogg, var gärna med :)

och så fina bullar, roligt med en annan form :)

2012-12-02 @ 00:50:42
URL: http://heyli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0