Tomatsoppa med squash

Elin skriver:
 
Idag fick jag reda på att jag har kommit in på programmet jag sökt till hösten, nämligen måltidsekologi på 180 poäng vid Örebro universitet. Så nu ska matlagandet bli något mer än bara en hobby =)
 
Dessutom vann jag två påsar dumle som dök upp i brevlådan, trevligt värre!
 
 
Här är en soppa som blev överraskande god. Det är en sådan där bra tag-vad-du-har-hemma-soppa, så släng i lite vad du känner för =)
 
 
 
 
Tomat och squashsoppa, 3-4 portioner
 
1 squash
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 paket krossade tomater
1 msk honung
1 skvätt vitvinsvinäger
Créme Fraiché
Ev. vatten
Olja
Salt, peppar
Örtkryddor
 
Finhacka lök och vitlök och fräs i lite olja. Tärna squashen och släng ner i grytan. Fräs på låg värme ca 10-15 minuter. Häll på vinäger, honung och tomaterna. Späd eventuellt med lite vatten. Koka så länge du känner för, men minst 30 minuter. Rör i lite créme fraiché och smaka av med kryddorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0