Prag!

 
Elin skriver:
 
Jag är nyss hemkommen från en weekend i Prag och vilken magisk stad! Allt var så galet billigt, priserna var som svenska men sedan delade man allt på tre... Så lite väl mycket shopping blev det och dessutom vansinnigt god mat! Värsta lyxen =)
 
 
 
 
Efter att ha gått lite vilse i tre timmar snubblade vi på en italiensk restauranginne på den kinesiska marknaden. En tallrik sjukt god pasta och ett glas tjeckiskt vin senare var jag rätt nöjd =)
 
 
 
En snabbt framgooglad glassbar kvällen innan vi skulle åka var Angelato. Jag lurade mamma att leta efter denna i gamla stans vinlande gränder, och när vi tillslut hittade den var det värt det! Jag åt Créma Catalana-glass, Stratiacella och Kaffeglass. Vansinnigt goda allihopa och ett stort plus att glassen var hemgjord!
 
 
 
 
Sedan gick vi till ännu en framgooglad restaurang, Radost FX. Entrén såg väldigt skum ut, men restaurangen var riktigt bra! De hade bara vegetariska menyer ( gissa varför jag googlade fram den?) och som vi njöt!
Vi åt varsin Burrito, min fylld med stekta bönor, ratatouille och cheddarost.
 
 
 
 
 
Sedan råkade vi beställa efterrätter med...Mammas tiramisu kan nog vara den största jag sett och min chokladmoussetårta kom inte långt därefter. Men servitrisen på restaurangen var så snäll så mamma fick med sig sin tiramisu i en Doggy bag  =)
 
 
 
 
 
Såklart var Starbucks värt ett, okej två, besök på resan. Här är jag överlycklig över min Mocca Chip Frappucino ( ävenom en vanlig frappe var godare...)
 
 
 
 
 
Sedan snubblade vi in på ännu en vegetarisk restaurang.Grönsaks/ostpajen var väl sådär, men vinet ( tjeckiskt såklart) var grymt gott. Vi fick dessutom sitta helt ensamma på restauragens takerass och det gjorde sitt till med.
 
 
Den sista kvällen hamnade vi på ett hotell mitt emot vårat, Green Garden, och vilken mat vi åt! Vi satt i deras mysiga vinterträdgård  och hade världens bästa servitör. Både mamma och jag beställe tjeckisk forell med ''mashed potatos'' och ugnsrostade körsbärstomater. Såklart ett glas tjeckiskt vin till =)
 
 
 
Sedan blev det efterrättsdags...Inte ofta man får in sin cappuccino på silverfat =)
 
 
 
 
 
Mamma drack en baileys-kaffe och jagbeställde in Griddle cake utan att veta vad det var. Det visade sig vara någon slags korsning mellan munkar och amerikanska pannkakor. Den serverades med forest berries ( som visade sig vara lingonsylt), kanel-gräddfil och grädde. Sjukt gott! För denna lyxmiddag med två glas vin betalade vi under 500 svenska kronor för båda...
 
Så vill ni äta gott, njuta av en väldigt vacker stad och känna er rika, åk till Prag!

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken härlig resa och bilder! Jag har adrig varit i Prag men har många vänner som gillar staden. Bra med många vegetariska restauranger :)

Svar: Verkligen!
Elin Karlsson

2012-08-19 @ 17:44:53
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Kollektivet

Vad kul att du hittat till vår blogg! Hoppas du fortsätter följa oss! Ha det bäst!

2012-08-19 @ 19:10:11
URL: http://kollakollektivet.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0