Grönsaksrisotto

Elin skriver:

Risotto är en sådandär grej som jag kan bli vansinnigt sugen på. I och för sig älskar jag allt som innehåller parmesanost så det är väl inte så konstigt egentligen...

Här är en variant på min stående favorit,  rödbetsrisotton (som det var aldleles för länge sedan jag gjorde). Den här får inte lika fin färg men smakar väldans gott den med!



 



2 portioner
 

1 gul lök
1,5 dl arborioris
1/2 msk olivolja
4 dl grönsaksbuljong
1 dl parmesanost
Salt och peppar
Gröna ärtor
Morötter

Hetta upp buljongen.
Finhacka sedan löken och fräs i oljan tilsammans med riset. Låt riset suga åt sig oljan och löken mjukna. Häll sedan på lite varm buljong över riset och låt det sjunka in under omrörning. Fortsätt sedan så, späd med lite buljong i tagen under ständig omrörning. Risotton ska bli krämig men ändå ha lite tuggmotstånd. Detta tar ca 20 minuter. Koka under tiden morötter mjuka och tillsätt ärtorna mot slutet så även de mjuknar.  Riv parmesanen och blanda i risotton tilsammans med grönsakerna. Sedan kan du slänga på en kvist persilja för dekoration om du vill. Klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0