Fredags-Cookies

Elin skriver:

Fredagskakor! Jag måste ju fira att jag har gjort mitt sista matteprov på väldigt länge och antagligen det sista provet under min gymnasietid.

Jag har dock inte smakat på kakorna utan jag åt upp massa smet istället. Till desa kakor använde jag hälften av smeten, vad jag ska hitta på med resten får ni veta om några dagar...



Smaskiga cookies

100 g smör
1,25 dl farinsocker
1/2 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 0,5 tsk salt
100 g grovt hackad choklad ( jag tog hälften ljus/ hälften mörk)

Sätt ugnen på 175 grader. Använd elvisp och vispa ihop rumsvarmt smör och alla sockersorter. Rör ner äggen med en sked. Blanda ihop mjölet, bakpulvret och salet i en annan bunke. Rör ihop mjölet med smeten och blanda ner chokladen.

Rulla smeten till bollar ( fuktar du händerna med kallt vatten så går det lättare) och placera glest på bakplåtspapper. Grädda ca 12 minuter i mitten av ugnen. Dra över bakplåtspappret på en sval yta och låt kakorna svalna helt innan du tar bort dem från pappret.

( Den fina burken är en födelsedagspresent från Lagerhaus)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0