Semlor

Elin skriver:

För några år sedan tävlade jag och min syster om vem som kunde äta flest semlor under en ''semmel-säsong''. Om jag inte minns helt fel vann jag med 16 semlor på 2 månader...

Nu kanske jag inte äter riktigt så många semlor längre, men en eller två per säsong är ett måste! Så idag hade jag semmel-premiär och här får ni receptet:



Ca 15 bullar

25 g jäst för söta degar
75 g smör
2 1/2 dl mjölk
1 krm salt
1/2 dl socker
1 tsk kardemumma
6-7 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg till pensling


Grädde
Mandelmassa - Se recept nedan
Florsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader och häll över den smulade jästen. Rör ut och blanda ner salt, socker och kardemumma  Rör ner vetemjölet, sikta gärna. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Arbeta degen på mjölat bakbord. Baka ut till cirka 15 bullar. Jäs dem på plåt under duk i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i cirka 7 minuter i 225 grader.

Skär upp ett lock och gröp ur lite fluff. Blanda ner der med manslemassan och fyll gropen. Spritsa på grädde, lägg på locket och pudra över florsocker. Avnjuts med kaffe.

Mandelmassa

1,5 dl skållad mandel
1 msk socker
1 msk vatten

Bara mixa ihop allt till en gröt, klart!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0