Kalljästa frukostbullar

Elin skriver:

Jag lovade ju er detta recept i fredags. Tyvärr har jag varit väldans uppdagen så jag har inte hunnit fixa det, men nu kommer det! Receptet är härifrån och himlans smarrigt, vem älskar inte nybakt bröd?



ca 10 frallor

1/4 paket (à 50 g) jäst
2 dl kallt vatten
1 msk olja
1 tsk salt
1 dl grovt rågmjöl
4-5 dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke. Tillsätt lite av det kalla vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, rågmjöl och vetemjöl. Arbeta till en smidig deg för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela degen i 10 bitar. Forma dem till avlånga, släta bullar som läggs på bakpappersklädd plåt. Täck plåten med en bakduk och ställ i kylskåpet över natten.


Sätt ugnen på 250°C. Ta fram plåten och låt den stå framme medan ugnen värms. Pensla bullarna med kallt vatten och strö över sesamfrön.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: kriss

nomnom!

2011-03-15 @ 00:38:40
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0