Rabarbermarmelad

Elin skriver:

I julas var jag på en julmarknad och fick provsmaka en rabarbermarmelad med ingefära men jag köpte den aldrig. Så hittade jag ett bortglömt paket syltsocker på en hylla i skafferiet och tänkte genast på marmeladen.  Eftersom att våra rabarber växer som aldrig förr stövlade jag ut och plockade nåra stjälkar och vips, så var marmeladen klar! Smidigt med syltsocker!



3 burkar marmelad

1 kilo rabarber
1 paket ( 1 kg ) syltsocker
2 små kanelstänger
1 bit ingefära

Börja med att kyla ett porslinsfat i kylskåpet. Skala och skiva rabarbern. Skala och skiva så mycket ingefära du tycker är lagom. Blanda med socker i en kastrull och ha även i kanelen. Koka upp så att sockret smälter. Låt koka kraftigt i 5-10 minuter. Lägg sedan lite marmelad på den kylda tallriken. Flyter den inte ut så är konsistensen bra. Skumma av marmeladen och häll upp på väl rengjorda, varma burkar. Ställ i kyl och låt svalna.


Galet stora rabarber som växer i ett stensröse där det bor ormar.

Men lite spänning i vardagen måste man ha!


Kommentarer
Postat av: Syrran

Den är vansinnigt god! Puss

2011-06-18 @ 19:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0