Vårrullar

Elin skriver:

Lite pyssel är det att göra vårrullar, men det är det absolut värt. Man kan fylla dem med vad som hellst och smaska på hur många man vill. Vill man så fyller man alla med olika röror så blir det en spännande överraskning, men jag valde att fylla alla mina med samma röra.

 

2 portioner vårrullar ( ca 4 stycken)

2 ark filodeg
100 g vitkål
100 g qournfärs ( eller köttfärs om man föredrar det)
1 vitlöksklyfta
Ev. vatten
1-2 msk soja
1 tsk fisksås
1 tsk honung
En knivsudd sambal oelek
Salt, Peppar
Ev. torkad koriander
En klick smält smör
Olja

Sätt ugnen på 180 grader. Börja sedan med att strimla vitkålen fint. Fräs den tilsammans med qournen i olja. Tillsätt soja, fisksås, sambal oelek och honung. Om det bränner fast så ta i lite vatten. Pressa i vitlöksklyftan och krydda. OBS! Fisksås är salt i sig, så smaka innan du saltar.

Lägg ut ett ark filodeg på bordet. Pensla smält smör på det och lägg över det andra. Fördela röran i 4 högar och rulla ihop filodegen till rullar. Pensla kanterna med smör som ''lim''. Lägg över rullarna på en bakplåt med bakplåtspapper. Pensla dem med smält smör ovanpå och grädda i ugnen ca 15 minuter eller tills de har fått en ljus färg. Servera med sallad och en dipsås.

Jag rörde ihop soja, fisksås och sweet chilli-sås till min dip. Perfekt! (Kan tänka mig att pressad ingefära vore gott i med).





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0