Mannagrynskaka

Elin skriver:

I lördags skulle jag göra mannagrynskaka efter detta recept från Söta saker. Kakan såg sjukt smaskig ut och var jättesaftig men smakade bara rapsolja. Så jag vet inte vad jag gjorde för fel, men nästa gång ska jag testa att byta ut oljan mot smält smör. Annars kanske man kan använda en mer neutral olja. Men här är i alla fall receptet:




1 kaka (jag gjorde halv sats)

5 dl mannagryn
1 dl rapsolja
2½ dl socker
3 dl naturell yoghurt
½ tsk bakpulver
2-3 msk saft från apelsin
hackad mandel till garnering

Blanda samman mannagryn och olja. Tillsätt de övriga ingredienserna till kakan och rör om väl. Häll smeten i en smord och mjölad stor rund form, strö över den hackade mandeln och grädda i cirka 50-60 minuter i 175 grader.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0