Lasagne

Louise skriver:

Igår var jag ledig och då gjorde jag något som sambon längtat efter länge, nämligen lasagne.
På bilden syns hans hand när han lassar upp en stor portion.


När jag ändå stod vid spisen passade jag på att göra en stor laddning så han kan ha med sig matlåda.

10 port.
Ugn 200°C

Ingredienser:
ca 20 lasagneplattor (jag tog hälften vita, hälften gröna)

Färssås:
4 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3 msk smör eller margarin
800 g blandfärs
500 g krossad tomat, chili
500 g krossad tomat, basilika
2 msk tomatpuré
2 tsk kinesisk soya
1 msk kalvfond
1 dl vatten
cayennepeppar
oregano
basilika
trokade trattkantareller, ca en näve
salt
paprikapulver
svartpeppar

Ostsås:
1 ½ dl vetemjöl
1 ½ liter röd mjölk
50 g smör eller margarin
1 dl riven parmesanost
6 dl riven ost
muskot
salt
vitpeppar

Gör så här:
Börja med färssåsen.
Skala och hacka löken och vitlöken.
Fräs den i fettet tillsammans med lite cayennepeppar.
Tillsätt färsen och fräs under omrörning.
Tillsätt tomatpuré, tomater, fond, soya, vatten samt kryddor och koka under lock på svag värme i 10 - 20 min.
Smaka av.

Gör sedan ostsåsen.
Vispa ut mjölet i lite av mjölken till en slät redning.
Koka upp resten av mjölken med fettet.
Häll i redningen under omrörning, rör tills det kokat upp igen och koka 3-5m in.
Rör ner parmesanosten samt 4-5 dl av den andra osten.
Smaka av med kryddorna.

Satsen är lagom för en långpanna med raka kanter (ca 30 x 40 cm) eller två stora formar.
Varva plattorna med såsen i tre lager och med ostsås underst och överst och köttfärssås samt ostsås i de två mellersta lagren.
Så långt kan lasagnene göras i förväg, täckas med folie och förvaras svalt till nästa dag.
Eller också kan den gratineras direkt.
Strö över resten av osten och gratinera mitt i ugnen.
Varm lasagne ca 30 min.
Kall lasagne ca 40 min.
Servera med en blandad sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0