Gul curry med bambuskott

Elin skriver:
 
Jag har fått världens hang-up på gul curry i kombination med kokosmjölk. Det går liskom inte att motstå den mjuka, lena, kryddiga smaken. Min gula currypasta köper jag i en butik med asiatiska matvaror och nästa gång jag är där ska jag hamstra...Denna gryta fungerar fint som matlåda, jag åt den till lunch idag efter att jag hittat en matlåda i frysen igår. Den lyckan alltså!
 
 
4 portioner

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chilli
Olja
1 msk gul currypasta
1 tumstor bit ingefära
1 burk kokosmjölk + vatten
1 dl röda linser
2 morötter, skalade och skivade
1 burk bambuskott
Salt, peppar, cayennepeppar, spiskummin
 
Klyfta löken och finhacka vitlöken. Kärna ur och hacka chillin. Fräs det mjukt i olja och tillsätt currypastan. Låt den fräsa med någon minut medans du finriver och tillsätter ingefäran. Rör sedan ner kokosmjölken + lite vatten (skölj gärna ur burken med vattnet så får du med all kokosmjölk). Skölj linserna och tillsätt i grytan tilsammans med morötterna. Låt småputtra på svag värme tills morötter och linser är mjuka, ca 10 minuter. Skölj bambuskotten och tillsätt tilsammans med kryddor, allt efter tycke och smak. Servera med ris.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0