Hamburgerbröd och en pokerkväll

Elin skriver:
 

Förra veckan hade vi pokerkväll hemma hos en klasskompis och när måltidsekologer träffas går det inte att ha halvdan mat. Nej då, vi åt Pulled pork och vego-varianten Pulled jackfruit, (läs mer om det här) med en himla massa tillbehör. Jag fick som uppgift att göra picklad rödlök (recept kommer!) och hamburgerbröd. Så i torsdags hade jag masstillverkning av hamburgerbröd och jag utgick efter detta recept men slängde även i lite surdeg som jag har i kylen. Resultatet blev jättebra, men ta mindre mjöl i början och lägg hellre till lite mer på slutet när du knådar degen.
 
Och pokerresultatet? Låt mig säga att poker inte är min sport...
 
 
 
 
ca 24 hamburgerbröd
 
 
50  jäst
2 msk olja
2 tsk salt
6 dl vatten
2 dl mjölk
ca 1000 g vetemjöl
(ev. några matskedar surdeg)
 
1 uppvispat ägg
 
Smula jästen i en stor bunke och rör ut tillsammans med vattnet och mjölken. Tillsätt olja och salt samt eventuell surdeg. Arbeta ner mjölet, lite i taget tills du får en fast deg som är lätt att knåda. Knåda sedan minst 5 minuter för hand. Täck bunken med en plastpåse och låt jäsa ca 1 timme. Ta upp degen på ett bakbord och forma 24 lika stora bitar (jag är lite miljöskadad sedan brödbaket i skolan så jag vägde mina...). Låt dem jäsa 30-40 minuter på plåtar med bakplåtspapper.  Sätt under tiden ugnen på 200 grader. När bröden jäst färdigt penslar du dem med ägg och grädda sedan mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt svalna på galler under duk och förvara i plastpåsar (så håller de sig mjuka).
 

 
 
Det blev några bröd över och jag hade hemgjorda älgfärsburgare i frysen. Så jag rostade bröden lite lätt i stekpanna, bredde på chillisås och senap och hade ost och picklad rödlök i burgaren. Så.Jäkla.Gott!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0