Matlagning i Grythyttan del.2

Elin skriver:
 
Här hittar ni inlägg 1
 
Efter salmalaxen var det dags för huvudrätt. Jag var inte så engagerad i denna rätt eftersom jag inte äter kyckling men lite bilder kan ni ju få =)
 
 
 
Vår terrine som serverades till kycklingen
 
På en höft bestod receptet av 4 ägg och 4 dl grädde med kryddor i. Detta hälldes i en ugnsform. I detta hamnade sedan tunnt skivad palsternacka, potatis, gula och orangea morötter. Toppa med lite persilja och grädda i ugnen tills äggstanningen stannat och kakan fått fin färg.
 
 
 
 
En annan grupp gjorde kycklingrullader. Om jag minns rätt var det bröstfilén man skar ut som en schnitzel, fyllde med valfritt gojs, rullade in i plastfolie och ugnsbakade eller kokade på under 100 grader (så inte plastfolien smälte).
 
 
 
 
Så här blev min grupps varmrätt:
 
Ugnsbakad hel kyckling med svampfräs (tratt- och vanliga kantareller, scharlottenlök och machésallad), rotfrukts-terinne samt en honungs/senapssås
 
 
 
En grupp gjorde en ''kyckling-korv'' med svampsås och någon slags rotfruktspuré
 
 
 
 
En annan gjorde egen tagliatelle med kyckling och svampsås

 
 
Och denna tallrik bestod av kyckling-rullader fyllda med svamp, palsternacks/rotselleri-puré samt friterade gul- och rödbetschips
 
 
 
 
Glömde jag berätta att vi fick gå loss i porlinsrummen(!) med?
 
 
Så där, varmrätten avklarad. Snart kommer efterrättsinlägget med =)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0