Matlagning i Grythyttan del.1

Elin skriver:
 

Jag läser till måltidsekolog (vad det innebär tar vi en annan gång ;) i Örebro och vi har förmånen att läsa halva utbildningen i Grythyttan. Idag var min klass där och lagade mat med Niclas Wahlström. För er som inte vet det har han ansvarat för nobelmiddagarna 2010 och 2011 och dessutom maten till kungens 60-års dag. Nervös någon? =)
 
Det började med att han visade hur man gravar lax snabbt (vakuum-maskin) och så styckade han upp en hel kyckling lite sådär på en höft. Japp, sedan fick vi gå bananas i köket. För några veckor sedan planerade vi lite löst vår meny baserat på de valda ingridienserna lax, kyckling och äpple. Vi fick välja två råvaror till som rätten skulle baseras på och det skulle vara säsongsanpassat. 4 timmar senare avnjöt vi (eller kastade i oss, av hunger) vår 3-rätters middag.
 
Så här är lite bilder från dagen:
 
 
 
Vi fick tillgång till Salma-lax,bara en sådan sak...
Vår lax vändes i socker och salt och lades i en vakuumpåse. Där i hamnade också mortlade citronskal, svartpeppar och dill.
 
 
 
Såhär blev vår förrätt:
 
Gravad salmalax med machésallad, handvispad dillmajonäs och smörstekta kavringskrutonger.
 
Majonäs (jag var inte med och gjorde just den, men ungefär såhär gjorde de den)
 
1 stort knippe dill
2 äggulor
en skvätt vitvinsvinäger
en skvätt pressad citron
1 msk dijonsenap
2 dl varmpressad rapsolja
Salt
 
Börja med att stavmixa dillen med oljan. Rör sedan ihop äggulorna, vinägern och senapen.
Vispa äggule-röran som en galning samtidigt som du passerar dilloljan och försiktigt tillsätter den i äggvispet ( förslagsvis tar du hjälp vid detta moment...). Detta borde tjockna och bli en majonäs så småningom. Smaka av med salt och citronsaft.
 
 
 
 
Är man hungrig kan man alltid testa denna variant...Jösses vad lax jag åt idag!
 
 
 
Förrättsbordet, totalt var vi 6 grupper
 
 
 
 
Såhär kan det bli när man gravar lax med rödbetor, väldans snyggt
 
 
Imorgon kommer varmrätts-uppdateringen. Nu ska jag sova och förhoppningsvis vila min mage över natten så jag blir hungrig igen =)
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Vad kul! Ser jättegott ut. Ska villigt erkänna att jag sällan för att inte säga aldrig hört talas om måltidsekolog.

Svar: Haha, nej det förstår jag! Det är en ganska ny utbildning (vi är tredje klassen) och ingen vet riktigt vad man kan bli ;) Får berätta mer någon dag!
Elin Karlsson

2012-12-12 @ 21:38:07
URL: http://livinginthesilvercity.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0