Feta- och squashpaj

Elin skriver:

Jag fick en så himla fin kokbok i födelsedagspresent av mamma, Bonniers vegetariska kokbok. Den rekomenderas verkligen för en himla massa vagetarisk inspiration och upplägget är så smart med säsongsbetonade recept, trerätters eller frukostmat för att nämna några exempel.
 
Ett recept jag fastnade för och isnpirerades av var ett på feta-och squashpaj. Sedan fick jag ju använda min roliga pajform + mandolinen... Kan det bli bättre?

 
 
4 portioner
 
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
3 msk linfrön
1 tsk salt
50 g smör
1 dl kvarg
Ev. 1-2 msk vatten
 
1 liten squash
1 paket fetaost
5 soltorkade tomater
2 ägg
2 dl mjölk
Salt, peppar, timjan
 
Blanda mjölsorterna, linfrön och saltet. Tärna ner smöret och finfördela det med mjölet. Rör ner kvarg och knåda ihop till en smidig deg, tillsätt eventuellt vattnet. Tryck ut i en form och ställ kallt minst 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 225 grader. Grädda 8 minuter, ta ut och pensla botten med lite ägg (vispa upp ett som du ska ha till fyllningen och ta lite av det), och grädda 2 minuter till. Om du täcker kanterna med folie ''ramlar' de inte ner under gräddningen.
 
Sänk ugnen till 200 grader. Hyvla squashen tunt och smula fetaosten. Finhacka tomaterna. Blanda ihop ägg, mjölk och kryddor. Lägg tomaterna och fetaost i pajskalet och häll på äggstaningen. Fäödela squasremsorna över, pensla me dolja och grädda ca 30 minuter. Låt pajen stå tio minuter så blir det lättare att skära fina bitar.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ewa Nilsson

Har pajen inne i ugnen nu, använde vetemjöl med fullkorn och rågsikt, det var det jag hade hemma, blev jättemjuk o fin deg, hoppas det kommer att smakar b ra. Tack för en fin blogg som jag nyligen hittat, detta är det första jag gör. Hälsningar

Svar: Vad roligt att du provat receptet, hoppas pajen blev god =)
Elin Karlsson

2014-11-23 @ 15:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0