Kola-cheesecake till födelsedagen

Elin skriver:
 
Nu var det ju visserligen inte jag som fyllde år, men senast jag var hemma i Östergötland önskade mamma en cheesecake till födelsedagsfika. Och vem är jag att säga emot det?
 
Receptet hittade jag här, och tyvärr hade jag bara mobilkameran med mig vilket gör att bilden inte gör cheesecaken rättvisa. För den är gudomligt god, jag lovar!
 
 
1 springform, 8-10 bitar
 
170 g digestivekex
80 g smör
400 g färskost
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
1 krm salt
2 ägg
1 msk majsstärkelse
1 dl farinsocker
1 2/3 dl grädde
 
Flingsalt
Ev. lingon
 
Sätt ugnen på 160 grader och smörj en springform (ca 24-26 cm i diameter). Krossa kexen och smält smöret. Rör ihop det och tryck ut i springformen. Grädda sedan bottnen i ca 12 minuter mitti ugnen och låt svalna.
Vispa färskosten smidig och tillsätt sedan sockret. Vispa fluffigt och vispa sedan snabbt ner vaniljsocker, citronsaft och salt till en jämn smet.
Rör ner ett ägg i taget, tillsätt sist majsstärkelse och blanda försiktigt tills du fått en jämn smet Häll smeten på bottnen och grädda mitt i ugnen i 30-35 minuter tills kakan''stannat''. Ta ut och låt svalna.
Koka ihop  grädde och farinsocker i en kastrull i ca 10 minuter under omrörning. Droppa lite kolasås på kakan, ifall droppen stannar och håller sin form är såsen klar. Låt såsen svalna någon minut och häll den sedan på kakan, jämna till ytan. Låt kakan stå i kylen över natten och strö fligsalt ovanpå vid servering. Ha gärna något syrligt bär till (ex. lingon), det bryter av fint mot kolan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0