Fiskgratäng

Louise skriver

Det var alldeles för längesedan jag åt fisk. Utanför jobbet finns en fiskbutik med riktigt härlig fisk så det blev helt enkelt fiskgratäng
 
Ingredienser:

800 g vit fisk, jag använde färsk sejfilé
2 tsk salt
1,5 dl vatten
1 msk fiskfond
Smör
Gratängsås:

2 msk smör
3 msk vetemjöl
Fiskspad + röd mjölk sammanlagt 4 dl
1 äggula
Salt
Vitpeppar
3 msk hackad dill
250 g skalade räkor
Till gratinering:

Potatismos
1 äggula
Riven ost
 Gör så här:
Skala potatisen till moset och koka den mjuk.
Bena under tiden ur fisken.
Lägg den i en välsmord ugnsfast form.
Salta och häll på vatten och fiskfond.
Täck med folie och bräsera i ugn 225ºC i 15 min.
Häll försiktigt av vätskan från formen och spara den till såsen. 
Fräs smör och mjöl i en kastrull.
Späd med vätskan och låt småkoka 3-5 min.
Rör ner äggulan, salta och peppra.
Rör ner dill och räkor.
Gör potatismoset och rör ner en äggula.
Spritsa moset runt kanterna i formen runt fisken.
Häll såsen över fisken i mitten.
Strö över riven ost.
Gratinera i ugn 275ºC ca 10 min.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0