Sojafärssås

Elin skriver:

Jag hittade ett paket sojafärs i frysen och behövde massa matlådor, så vad gör man? Jo, färssås såklart!
 
 
 
 
 
4 portioner
 
300 g sojafärs, tinad
1 gul lök
1 paket passerade tomater
1 morot
2 selleristjälkar
2 vitlöksklyftor
1 dl chillisås
1 tsk honung
1/2 dl vin (jag använde vitt)
1 dl cremé fraiché
1-2 msk soja
Oregano
Salt, peppar
Olja
 
Finhacka lök och vitlök och fräs mjuka i olja. Tärna moroten och sellerin fint och fräs en stund tilsammans med löken. Rör ner sojafärsen. Häll på vinet och honungen och låt ånga en stund. Tillsätt sedan chillisåsen, tomaterna och kryddor och låt småputtra minst 30 minuter (min kokade över 60 minuter). Rör ner creme fraichen och sojan och smaka av, tillsätt eventuellt mer kryddor. Servera med pasta
 
 
 
 
 
 
 
Så fick jag ju tillfälle attanvända min tjusiga traktörpanna som stått försummad i kastrullskåpet. Det måste jag ändra på, världsbra grej ju!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0