semlor

 
 
Louise skriver:

Idag fick jag sådan lust att baka semlor, så det gjorde jag. Det blev en plåt med minisemlor och en med vanliga. Hur gott som helst.
 
12 vanliga eller 24 minisemlor
Ugn: 250ºC
Ingredienser:
100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1/2 tsk hjorthornssalt
Knappt 1 liter vetemjöl
1 msk nystött kardemumma
 
Fyllning:

150 g mandelmassa
Inkråmet från bullarna
Lite ovispad grädde
 
 
Gör så här:

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37ºC.
Smula ner jästen i en degbunke.
Tillsätt salt, socker, degspad och ägg.
Blanda i hjorthornssalt, kardemumma och mjöl efter hand.
Arbeta degen smidig och blank.
Låt den jäsa övertäckt i 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den ytterligare.
Baka ut till runda bullar.
Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen. Minisemlor ca 5 min. Vanliga semlor ca 8 min.
Låt bullarna kallna.
Skär av locket och gröp ur inkråmet med en sked.
Riv mandelmassan grovt och blanda med inkråmet och lite ovispad gräddd till önskad konsistens.
Fyll bullarna.
Spritsa på grädde.
Lägg på locket och pudra över florsocker.
Klart att servera.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0