Födelsedagstårta

Elin skriver:
 

Idag fyller jag 22 år! Gårdagen spenderades med mina fina vänner Lisa och Stoffe i Norrköping, och jag fick en så himla fin överraskning. När jag väntade på att bli upplockad på stationen messade båda två att de var sena. Så jag väntade en stund till, sedan dök Stoffe upp och vi gick till bilen. Där var Lisa och de två hade pimpat hela bilen med ballonger, serpentiner, tutor och så fick jag en tårta. Så vi satt på en parkering och åt tårta halv 10 på morgonen innan en toppendag i Norrköping! Alltså, finaste vännerna <3
 
I Söndags firade familjen och då hade jag bakat massa gott. Däribland en tårta som jag blev riktigt nöjd med.  Den bestod av bottnar med citronskal, hallon/blåbärsylt, vitt chokladfluff och en philadelphiafrosting. Tyvärr blev frostingen väldigt rinnig så det receptet lägger jag inte ut, men vill ni baka min maffiga skapelse så är det bara göra såhär:
 

 
 
1 tårta, ca 10-12 portioner
 
Bottnar
4 ägg
2 dl socker
60 g vetemjöl
60 g potatismjöl
1 tsk bakpulver
Skal av en ekologisk citron
smör + grahamsgryn/mannagryn till formen
 
Vispa ägg och socker riktigt poröst. Sikta ner vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Rör ner citronskalet. Häll i en smord och bröad form (24 cm i diameter) och grädda ca 30 minuter tills kakan är torr i mitten. Låt svalna. Dela sedan i tre bottnar.
 
Citronsirap
0,5 dl pressad citron (eller hälften citron, hälften vatten)
0,5 dl socker
 
Koka ihop ingridienserna tills sockret löst sig. Låt svalna.
 
Fluff
175 g vit choklad
3 dl vispgrädde
 
Hacka chokladen. Hetta upp grädden tills den blir ljummen och absolut inte kokar.Ta av från plattan och rör ner chokladen tills den smält. Ställ i kylen över natten, och när du ska använda den vispar du upp den hårt.
 
Sylt
200 g hallon/blåbär
ca 1 dl vatten
150 g syltsocker
 
Jag fick improvisera denna sylt, då min inte tjocknade så jag kokade upp den igen med potatismjöl vilket gav en krämkonsistens. Men detta recept borde ge en fastare sylt. Koka helt enkelt upp bären och vattnet, sila bort kärnor om det behövs och tillsätt socker. Koka en stund,skumma och låt svalna.
 
Lägg gärna ihop tårtan dagen innan. Dela då bottnarna och lägg en på ett fat. Pensla med citronsirap och lägg på sylten. Lägg på nästa botten, pensla med sirapen och lägg på fluffet. Lägg på sista botten (med den skurna sidan uppåt, alltså ovandelen av kakan mot fluffet) och pensla även den. Plasta tårtan och ställ i kylen över natten. Täck sedan med en frosting och dekorera med chokladfigurer.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0