Sötsur kinesisk gryta

 
 
Louise skriver:
Häromdagen blev jag sådär vansinnigt sugen på en maträtt jag lagade när jag var sådär en 10-12 år. Vi hade nämligen mathelger hemma. Det innebar att jag och mina syskon hade varsin lördag i månaden då vi fick välja varmrätt och efterrätt och så fick vi laga till dem. Givetvis med mammas hjälp om det behövdes. Jag valde nästan alltid denna rätt, för jag tyckte den var så god. Så nu fick jag för mig att jag skulle göra den igen. Men vart var receptet? Borta! Som tur var mindes jag alla ingredienser, och till min glädje hittade jag faktiskt rätt recept på nätet, nämligen här.
 
Ingredienser:
4 port.
 
400 g grytbitar av griskött, t.ex. bog
1 msk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl vatten + buljong
1 klyfta vitkål
1 st liten purjolök
1 burk ananansringar (ca 225 g)
0,5 dl ananasspad
2 msk socker
1 msk vinäger
1,5 tsk salt
2 tsk arrowrot eller potatismjöl
 
Gör så här:
 
1. Skär köttet i strimlor.
2. Bryn köttet, lite i taget, i smör i en stekpanna. Värmen ska vara stark, så att det snabbt bildas en stekyta. Lägg över det brynta köttet efter hand i en gryta.
3. Tillsätt salt, peppar, vatten och buljongtärning.
4. Låt koka på svag värme under lock ca 20 minuter.
5. Skölj och skär purjolök och vitkål i tunna strimlor. Skär ananasen i bitar. Rör ner grönsaker och ananas i grytan.
 
6. Tillsätt ananasspad, soja, socker, vinäger och salt och koka grytan ytterligare 5 minuter. Rör ut arrowrot eller potatismjöl i lite kallt vatten. Rör ner det i grytan. Låt den koka upp, men sedan inte koka mer.

Serveringsförslag: Servera med ris.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0